Cum arată piaţa de stomatologie 2021

Cum arată piaţa de stomatologie

Fără perioade de închidere, piaţa a crescut cu peste 30% în 2021, până la 3,4 mld. lei

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.08.2022

Autor: Georgiana Mihalache


Afacerile primilor 20 de jucători după venituri reprezintă doar 14% din totalul generat de piaţa stomatologică în 2021

♦ În 2021, piaţa a revenit pe creştere, după ce timp de două luni în 2020 cabinetele stomatologice au fost închise, la debutul pandemiei.

Piaţa stomatologică din România a crescut cu peste 30% în 2021 faţă de anul anterior, ajungând la 3,4 miliarde de lei cifră de afaceri cumulată a celor aproape 8.000 de companii care activează în acest domeniu, potrivit datelor publice.

Creşterea vine în contextul în care anul 2020 a fost unul dificil pentru domeniul stomatologiei, clinicile dentare fiind închise timp de două luni, în perioada stării de urgenţă generată de pandemie. Acest lucru a influenţat afacerile din această industrie, însă investiţiile şi-au reluat ritmul, iar jucătorii de la vârful clasamentului au continuat să se extindă.

Astfel, după un an de stagnare, în 2020, piaţa şi-a reluat ritmul de creştere din anii anteriori, depăşind inclusiv domeniul medicine private, extrem de dinamic în ultimii ani.

Totuşi, segmentul stomatologiei rămâne unul fragmentat, iar primii 20 de jucători după cifra de afaceri realizată în 2021 ocupă doar 14% din piaţă ca valoare, cu afaceri cumulate de aproape jumătate de miliard de lei. În total, în cabinetele stomatologice lucrează aproape 20.000 de medici stomatologi, însă polarizarea din domeniul medical se vede inclusiv în medicina dentară, cele mai multe afaceri fiind dezvoltate în oraşe.

Acest lucru se traduce în acces mai slab în mediul rural, unde, din datele din piaţă, există un medic stomatolog la 4.000 de locuitori. În urban, ponderea este de un stomatolog la 580 de locuitori, ceea ce arată prăpastia între cele două medii. Piaţa stomatologică este preponderent privată, cu doar câteva zeci de cabinete publice, de obicei în şcoli. De altfel, România se plasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte vizitele la stomatolog, din datele Eurostat.

 

Cum arată afacerile din stomatologie

Dezvoltarea operatorilor de profil nu s-a făcut la nivel integrat, în grupuri. Doar în rândul companiilor cu vânzări mai mari s-a văzut o încercare de consolidare, iar operatorii au deschis mai multe clinici în oraşe importante din ţară.

Cel mai mare jucător după cifra de afaceri este DENT ESTET, cu 15 clinici în opt oraşe din ţară. La nivel de grup, DENT ESTET a trecut de 107 mil. lei afaceri în 2021, în creştere cu aproape 60% faţă de anul anterior. Bazele DENT ESTET au fost puse în anul 1999 de medicul stomatolog Oana Taban, fondatoarea şi acţionara companiei. În 2016 pachetul majoritar de 60% a fost preluat de MedLife, cel mai mare jucător din piaţa serviciilor medicale private.

Al doilea jucător din piaţa stomatologică este Implant Expert, companie sub care activează brandul Dr. Leahu, dezvoltat de medicul Ionuţ Leahu. Afacerile operatorului privat de stomatologie s-au situat la 100,7 mil. lei anul trecut, în creştere cu 70% faţă de 2020.

Al treilea loc în piaţă este ocupat de brandul Dr. Dobrea, care include două clinici în Bucureşti şi Iaşi, cu o evoluţie spectaculoasă a businessului, de la 1,8 mil. lei, la peste 28 mil. lei.

 

Apetit pentru investiţii

În ultimii doi ani, piaţa stomatologică a atras atenţia şi investitorilor din fondurile de private equity, care au achiziţionat businessuri din acest sector pentru a le dezvolta.

De exemplu, în 2021, fondul de investiţii EquiLiant Capital, fondat de fraţii Pavăl, proprietarii Dedeman - cea mai puternică afacere antreprenorială din România -, a preluat un pachet minoritar de acţiuni în reţeaua de clinici stomatologice Clinica Victoria, un business cu prezenţă în Piteşti, Râmnicu Vâlcea şi Slatina.

La începutul lui 2022, fondul de private equity Abris Capital Partners a anunţat achiziţia Dentstore, un distribuitor român de produse stomatologice, cu afaceri de 40 milioane de euro în 2021. Este a treia achiziţie în ultimii trei ani pe piaţa stomatologică pentru fondul de investiţii, care anterior cumpărase Dentotal, unul dintre cei mai mari distribuitori de produse stomatologice din România, dar şi Dentatechnica, distribuitor de produse stomatologice din Bulgaria.

Sursă: https://www.zfcorporate.ro/pharma/arata-piata-stomatologie-perioade-inchidere-piata-crescut-peste-30-21096624

Te-ar mai putea interesa...

Prenume, Nume*

Metoda de comunicare preferată
Metoda de comunicare preferată

Număr de telefon*

Adresa de e-mail*

Orașul*
Orașul*

Clinica*
Clinica*

Mesajul tău...