Situația actuală la nivel mondial, din cauza pandemiei de SARS-COV-2, aduce o serie de limitări în ceea ce privește accesul pacienților la servicii stomatologice. Ca atare, în perioada stării de urgență, atât în România, cât și în celelalte țări din Europa și SUA, clinicile dentare asigură doar tratamente de urgență, în care urgențele ortodontice nu sunt incluse, conform documentelor emise de autoritățile abilitate.
Există, totuși, numeroase situații în care pacienții purtători de aparate dentare mobile și fixe au nevoie de îndrumarea de urgență la medicului specialist:
Tratamentul ortodontic se va prelungi dacă nu merg la medic în această perioadă?
Evoluția cazului va fi mai lentă, dar va exista, și se va înregistra un decalaj rezonabil (care, în funcție de perioada până la care se va relua controlul la ortodont, poate însemna și câteva luni). Totuși, în toată această perioadă ”aparatul nu stă degeaba” cum ați putea presupune și nici nu va crea efecte nedorite ireversibile:
a) aparatele fixe de tip brackeți- arcurile sunt active o perioadă de câteva săptămâni, apoi asigură menținerea rezultatelor obținute, forțele folosite sunt mici și prietenoase cu țesuturile de sustinere ale dintilor.
b) elasticele intermaxilare și cele extraorale trebuie purtate conform indicațiilor date de medicul dvs. Dacăa le-ați epuizat, puteți cere specialistului/clinicii să vă trimită un nou stoc.
c) aparatele mobilizabile de tipul gutierelor personalizate(Invisalign etc.) se poartă în ordinea succesiunii prevăzute în set-up, la final se va face reevaluarea situației și, la nevoie, se vor comanda gutiere/aliniatoare suplimentare de finisare.
d) aparatele fixe de tipul disjunctoarelor, distalizatoarelor,mouse trap etc. ancorate sau nu pe miniimplanturi, după faza de activare vor stabiliza rezultatul
e) gutierele/aparatele de contenție purtate consecvent vor menține rezultatele obținute în timpul tratamentului ortodontic
Dacă îmi cade un elastic de pe bracket sau se desprinde o ligatură metalică, ori capătul ei mă deranjează, ce fac?
Un modul/elastic/ligatură desprinse de pe un bracket nu duce la destabilizarea aparatului, arcul rămâne prins de elasticele/ligaturile de pe brackeții plasați pe ceilalți dinți.
Capătul ligaturii metalice care creează disconfort poate fi repoziționat astfel încât să nu mai irite țesuturile moi cu ajutorul unui creion prevăzut în capăt cu o radieră, un bețisor de curățat urechile etc.
Ce fac daca iese arcul din tub/inel?
Arcul care iese din tub/inel poate fi reinserat cu ajutorul unei pensete, dacă este elastic, rotund pe secțiune și de dimensiuni reduse. Dacă este rigid, rectangulat pe secțiune și greu de manipulat se taie cu ajutorul unor instrumente pe care vi le indică medicul dvs. și numai cu acordul lui.
Ce fac dacă se dezlipește un bracket?
Il las acolo, dacă nu mă deranjează și nu-mi creează disconfort și îl îndepărtez după indicațiile medicului ortodont în cazul în care destabilizarea lui produce leziuni.
Ce fac dacă încep să mă doară dinții foarte tare? Care ar putea fi cauza?
Contactez medicul specialist, îi dau toate informațiile cu privire la problema cu care mă confrunt și-i trimit poze suficient de concludente, astfel încât să poată avea o imagine obiectivă asupra situației. Aștept indicațiile acestuia, nu iau măsuri singur și nici nu recurg la automedicație.
În cazul în care pacientul se află în etapa de pregătire ortodontică prechirurgicală (chirurgie ortognată), acesta trebuie să știe că, probabil, tratamentul se va prelungi.
De asemenea, purtătorii de dispozitive extraorale vor apela strict la medicul ortodont coordonator pentru a primi îndrumare cu privire la pașii de urmat pentru a asigura continuitatea tratamentului.
Este important de știut că trebuie să ținem permanent legătura cu medicul ortodont coordonator și să acționăm sub îndrumarea directă a acestuia. El cunoaște cazul, cunoaște istoricul medical al fiecărui pacient pe care îl tratează și de aceea, sfaturile sale vor aduce un echilibru în cazul tratamentului, chiar și în contextul acesta special în care vizitele de rutină sunt inaccesibile.
Dacă, totuși, nu reușiți să ajungeți la medicul dvs., puteți scrie echipei noastre de medici ortodonți pe help@dentestet.ro. Cu siguranță, aceștia vă pot oferi un sfat avizat.